
 

Page | 1  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

A Report on Non-Ionizing Radiation 
Canadian Conflict-of-Interest Follies:    Anything Goes 

Except Non-Disclosure 

Featuring Dan Krewski, the Royal Society and Health Canada 

 
April 24, 2014 
 
In 2011, Health Canada found itself in a tough spot. The public was becoming more and more uneasy 
over exposure to RF radiation from the proliferating number of cell phones, cell towers and Wi-Fi routers. 
After holding hearings in the spring and fall of 2010, Parliament asked the health agency to investigate 
whether its exposure limits —the Canadian national RF standard known as Safety Code 6 (SC6)— were 
too lenient and needed strengthening. Soon afterwards, the International Agency for Research on Cancer 
(IARC) added urgency to the assignment by classifying RF radiation as a possible human cancer agent, 
or, in the vernacular, a 2B carcinogen. 

Health Canada’s dilemma was that it had no interest in tightening SC6. Yet IARC’s 2B designation could 
not be easily ignored, especially after France and Belgium, among other European countries, had 
responded by adopting precautionary policies. Last year, for instance, Belgium banned the sale of cell 
phones to children. How would Health Canada find a way to stick with the status quo? 

The answer was to commission a review of SC6 by the Royal Society of Canada (RSC) —many call it the 
equivalent of the U.S. National Academy of Sciences— and to have a trusted colleague, Daniel Krewski 
of the University of Ottawa chair the panel. This was an encore performance for the RSC and for Krewski. 
Fifteen years earlier, Health Canada had asked the Society to evaluate a previous revision of SC6. 
Krewski had chaired that first RF panel which issued its report in 1999.

1
 The RSC was now asking 

Krewski to do it again. 

In early 2013, Health Canada and the RSC signed a contract, worth a total of C$100,000 (~US$91,000) 
for a “rigorous, transparent and independent review” of a new draft of SC6. Krewski’s panel held its first 
meeting on March 14

th
, 2013, at a Best Western hotel in Ottawa. 

A little more than a year later, on April 1
st
, the RSC released its report to Health Canada. The report 

advised that the SC6 needed just a few tweaks but no major revisions. The RSC’s central message was 
the most common of all scientific recommendations: More research needed. By far the biggest change 
was that by then Krewski had resigned from the panel. 



 

Page | 2  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

The Globe and Mail, the newspaper with the largest circulation in Canada, summed up the panel report 
neatly with the headline, “Safety Study of Phone and Wi-Fi Radio Waves Calls for More Research,” and 
updated it later to “Government Panel Finds No Need to Change Exposure Limits for Radio Waves.” The 
RSC had given Health Canada precisely what it wanted. 

Dan Krewski: An Academic-Corporate Entrepreneur 

Not everyone was pleased with the decision for Krewski to chair the SC6 review panel. Not long after the 
RSC’s announcement, Frank Clegg, the head of Canadians for Safe Technology (C4ST), and a former 
CEO of Microsoft Canada, wrote a letter to Yolande Grise, the president of the RSC, to complain that: 
“Your chair, Daniel Krewski, has such well documented and admitted ties to the wireless 
telecommunications industry” that he fails to meet the RSC procedures to deal with conflicts of interest. 
Clegg went on to point out that four of the seven other members of the panel had their own conflicts of 
interests (CoIs). 

Krewski, a statistician by training, is the director of the McLaughlin Centre for Population Health Risk 
Assessment, which is a part of the Institute of Population Health at the University of Ottawa. Krewski’s 
operation is patterned after the Center for Risk Analysis at the Harvard School of Public Health as run by 
John Graham with generous corporate funding. 

One witness at the 2010 Parliamentary hearings on RF called Krewski “the leading scientific expert on the 
effects of microwaves on human health.” He has indeed been one of the busiest and most prolific in 
Canada: After the 1999 RSC report, Krewski together with many of those on the first RSC panel, 
published regular literature reviews on RF and health —in 2001, 2007 and 2009. For the 2009 update, 
one of the coauthors was James McNamee of Health Canada’s radiation bureau who served as the 
agency’s liaison for the new RSC RF report. 

Beyond all the literature reviews, Krewski has also been doing epidemiological research. He was a 
member of the Canadian Interphone Study Group on the cancer risks associated with the use of mobile 
phones for the entire 2000-2010 decade. Krewski is currently leading the Canadian component of the 
Mobi-Kids project investigating brain tumor risks to children from cell phone radiation —both are large, 
multi-country collaborations run by Elisabeth Cardis in Spain. 

And there’s much more. On May 17, 1999, the same day that the RSC released its first RF report, the 
Canadian Wireless Telecommunications Association (CWTA) announced that it would sponsor a new 
organization called the Wireless Information Resource Centre (WIRC) to provide “impartial and objective 
information on health questions.” An “independent staff of experts,” would run the new center, according 
to the CWTA. 

At the time, the CWTA was no doubt concerned over one of the key recommendations that had been 
floated in the 1998 draft revision of SC6: To set a lower exposure limit (0.2 W/Kg) for the eyes (see MWN, 
S/O98, p.1). While the 1999 RSC report agreed with the proposal in principle, it was shelved because, as 
a staff member of Health Canada’s Radiation Protection Bureau explained to Microwave News at the 
time, the RSC panel had concluded that more research was needed before definite conclusions could be 
drawn (see MWN, M/J99, p.3). The new RSC report states that a more stringent limit for the eyes is not 
necessary. 



 

Page | 3  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

 

15 Years of Support from the Cell Phone Industry 

Krewski was named the chairman of WIRC’s Board of Directors. Over the next 15 years, he and the 
McLaughlin Centre were major beneficiaries of CWTA’s support. They received on the order of C$2 
million for RF research and information dissemination. 

The CWTA contributed C$100,000 each year between 1999 and 2004 to support the WIRC, according to 
Marc Choma, a senior communications officer at the association, also based in Ottawa. In 2004, the 
WIRC became the RFcom.ca Web site, operated by the McLaughlin Centre. The site is still up and 
running and Krewski continues to serve as a project director. All the while, CWTA has continued to help 
support RFcom.ca. 

In addition to the initial C$500,000 for the WIRC, Choma said that the CWTA also provided C$1 million 
over the same five-year period ending in 2004: C$125,000/year for the Canadian Interphone group and 
C$75,000/year to help set up an NSERC professorship at the University of Ottawa. 

Krewski ran one of the Interphone study groups and has held the NSERC chair since 2002. (It’s now 
called the NSERC Industrial Chair in Risk Science). “Since 2004, CWTA continues to offer yearly grants 
to the NSERC Chair program at the McLaughlin Centre ranging from $50,000 to $150,000,” Choma 
told Microwave News. Among CWTA’s co-sponsors for the NSERC professorship are the American 
Chemistry Council and the European Aluminium Association. 

Choma explained that the funds given by the CWTA to the NSERC chair are “used at the sole discretion 
of the Chair,” that is Krewski. “But,” he added, “it is our wish and understanding that some of the funding 
will be used to support the continuation of RFcom.ca.” 

RF is only one of the many topics Krewski works on. He is also a project director of emcom.ca, which, like 
RFcom.ca, is based at the McLaughlin Centre. Emcom calls itself the “preferred source of information and 
commentary on endocrine disruption.” (In September 2013, emcom.ca became part of McLaughlin’s 
riskcom site.) Among emcom.ca’s funders are the American Chemistry Council, the Canadian Plastics 
Industry Association and DuPont Canada. 

The industry sponsors of these McLaughlin projects are listed on their Web site, but this has not always 
been the case. In its early days, WIRC did not mention its close ties to the CWTA. This was an 
“unfortunate” omission, William Leiss, a former president of the RSC, wrote in his 2001 book, In the 
Chamber of Risks: Understanding Risk Controversies.  Leiss criticized WIRC for not disclosing how its 
board of directors was appointed or who was paying for its operation. Perhaps surprisingly, Leiss later 
joined WIRC’s board of directors and is today still affiliated with the McLaughlin Centre. 

WIRC called itself independent (as does RFcom.ca), yet its board of directors has included 
representatives from Lucent Technologies (Deborah Sena) and Motorola (Norm Sandler), two companies 
which have an obvious interest in RF health effects. One of RFcom.ca’s current scientific advisors is 
Leeka Kheifets, who has strong ties to the electric utility industry though her work for EPRI. 



 

Page | 4  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

Beyond McLaughlin: Risk Sciences International 

Beyond his appointment at the university, Krewski also runs Risk Sciences International (RSI), a 
consulting firm in Ottawa. His official title there is Chief Risk Officer and CEO. The company offers a wide 
range of services including RF risk communications and advice on dealing with climate change. 

Before joining the University of Ottawa, Krewski worked at Health Canada where he served as the 
director of risk management in the Health Protection Branch. He and his company have become among 
Health Canada’s favored contractors. Between 2007 and 2013, for instance, Health Canada awarded 
Krewski and Risk Sciences International (it’s often hard to tell them apart) at least 19 contracts with a total 
value of close to C$750,000. The funded projects were as diverse as assessing the risks of copper, 
manganese, and shale gas. 

In addition to all this, Krewski also serves as the chair of the Health Effects Institute’s (HEI) Diesel 
Epidemiology Panel. Another member of the HEI panel is Paul Demers of the University of Toronto. 
Demers was named to take over the RSC RF panel in September 2013 after Krewski’s resignation. HEI’s 
work is paid with money from industry and government sources. 

Other Panelists, Other Conflicts 

In his letter to the RSC president, C4ST’s Frank Clegg also questioned the objectivity of the two American 
members of Krewski’s panel: Ken Foster of the University of Pennsylvania and John Moulder of the 
Medical College of Wisconsin. Both hold senior academic positions and both are prominent skeptics of 
low-level RF effects. 

Foster is perhaps best known in the EMF community for coauthoring a provocative commentary in Nature 
more than 25 years ago. He and William Pickard of Washington University argued that microwave-health 
research was a dead end and should be closed down. The work has produced “scientific noise,” they 
wrote, and concluded, “Such search for hazards can go on too long, and guidelines for ending them must 
be established.” 

Moulder has a well-documented history of being an industry consultant. Here’s how he describes himself 
on his Web page: he “has served as a consultant and expert witness in several cases involving the 
alleged health effects of exposure to ionizing and non-ionizing radiation.” In recent years, Moulder has 
kept a low profile, but back in 2001, he disclosed that 8-10% of his income came from working for the 
telecom industry. 

Moulder has been an editor at Radiation Research for some 20 years; he is currently a senior editor of 
the journal. In the mid-2000’s James McNamee, Health Canada’s liaison to the RSC panel, served a four-
year term as an associate editor of Radiation Research and was most likely recruited by Moulder to help 
him handle manuscripts on non-ionizing radiation (the majority of papers in Radiation Research are on 
ionizing radiation). McNamee replaced another notable skeptic of low-level effects on the journal’s 
masthead, Vijayalaxmi of the University of Texas in San Antonio. 

 



 

Page | 5  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

Reams of Review Papers 

Moulder has written review papers on RF and cancer with both McNamee and Vijayalaxmi. In 1995 and 
again in 1999, Moulder and Foster collaborated on evaluations of EMF–cancer risks. Then in 2005, 
Moulder, Foster and McNamee joined together to write a review paper on whether cell phones and cell 
towers can lead to cancer. This paper would, as they say, have legs. 

Last December, Moulder and Foster together published another review paper, “Wi-Fi and Health: Review 
of Current Status of Research” in Health Physics, that covered some of the same material as the new 
RSC report. It was paid for by the Wi-Fi Alliance, a trade group with headquarters in Austin, Texas, and 
the Mobile Manufacturers Forum (MMF), based in Brussels, many of whose members make cell phones. 
“My paper on Wi-Fi was well known to the RSC,” Foster told Microwave News, adding, “The work was 
done before the panel began its work.” 

Having both Foster and Moulder on the RSC panel begs the question of who selected the members of the 
Krewski panel and why someone with a less industry-friendly outlook wasn’t picked to balance their 
common viewpoint. Documents released through freedom of information requests show that Health 
Canada offered the RSC a list of eight potential panelists, but the actual names of the nominees were 
blacked out. All we know is that Health Canada proposed “3-4 engineers, 2-3 biologists, 1 MD [and] 1 
epi[demiologist].” When pressed, Health Canada has stated that, “All selection and final decisions 
regarding the Expert Panel membership are made by the RSC.” 

On the same day that he wrote to the RSC, C4ST’s Clegg also sent a letter to Leona Aglukkaq, then the 
Canadian minister of health (she was responsible for Health Canada; she is now the minister of the 
environment). “It is significant that most of the Royal Society panelists have published works together as 
coauthors of the science that is consistently used to refute statements by public health authorities that 
wireless devices require caution,” he wrote. “There is a distinct lack of separation between the authors of 
the supporting work and the reviewers.” Clegg went on to add: “In fact, we are led to believe that Health 
Canada actually chose most of the panel members.” Aglukkaq’s staff drafted a reply for her, which 
encouraged Clegg to take the matter up with the RSC. 

There were two Americans on the 1999 RSC panel, Craig Byus of the University of California, Riverside 
and Greg Lotz of NIOSH. They have both done RF laboratory research and, unlike Foster and Moulder, 
neither is known for taking a hard stand, on either side of the RF–health controversy. Byus and Lotz 
continued to work with Krewski for the first literature update published a couple of years later. Lotz was a 
coauthor on the next two, in 2007 and 2009, as well. In an e-mail exchange, Lotz told Microwave News 
that he had not been invited to serve on Krewski’s 2013 RSC panel. 

The Canadian Medical Association Journal Joins the Fray 

On June 5
th
, 2013, Geoffrey Flynn, the RSC’s secretary of expert panels replied to Clegg’s letter to the 

president of the society. He assured him that the “potential conflicts of interests of the panel members… 
are largely known to us” and that they had been “carefully reviewed” and “will be published with the panel 
report.”  Flynn then wrote: “I am confident that the existing panel, working with a wide variety of inputs … 
will make a fair assessment of SC6 and make sensible recommendations for changes.” 



 

Page | 6  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

Just when it appeared as if the RSC would stand pat, Paul Webster, a veteran freelance reporter, took an 
interest in the story. Webster had seen Clegg’s letter to the RSC that was on the C4ST Web site. Webster 
then came across a C$131,000 contract between Krewski’s consulting firm and Industry Canada, a 
government agency responsible for business development, including that of the wireless industry. Under 
the contract, Risk Sciences International would develop a series of ten fact sheets to help the public 
understand RF health risks together with a “Handbook on Wireless Communications and Health.” 

On June 24
th
, the Canadian Medical Association Journal (CMAJ), posted an advance copy of Webster’s 

article, “Federal Wi-Fi Panel Criticized for Undisclosed Conflict” on its Web site, in which Krewski 
confirmed that he had not disclosed the contract to the RSC. Webster went on to quote Flynn on how 
such conflicts were just about unavoidable: “We realized some of [the] members had previously had close 
connections to the [RF] industry … I know it must be hard to believe, but it was very difficult to find people 
with sufficient expertise without apparent or perceived connections to the [RF] industry.” 

On seeing the article, Krewski and Flynn were outraged. They complained to the editors of the CMAJ that 
they had been misquoted, each maintaining that Krewski had informed the RSC about the contract with 
Industry Canada. Flynn submitted a letter to the CMAJ for publication in which he personally vouched that 
“the record of the [CoI] discussion confirms that consulting work done by panel members for federal 
government agencies was in fact disclosed.” He also wrote: 

“The activities of all panel members were discussed at the initial panel meeting, in 
accordance with the requirements of the Society’s Committee on Expert Panels. At that 
time, none of the activities of the panel were determined to present conflicts that would 
compromise the ability of the panel to complete its work in objectively evaluating the 
scientific data on potential health effects of radiofrequency fields.” 

Krewski and Flynn must not have been aware that Webster had recorded the interviews. “The tapes very, 
very clearly confirmed that Krewski had told me bluntly that he had not disclosed the contract,” Webster 
told Microwave News. After the editors reviewed the tapes, they declined to publish Flynn and Krewski’s 
letters which cast doubt on Webster’s reporting. (Krewski later sent a more restrained letter to the CMAJ.) 

Not long after Webster’s article appeared, Krewski submitted his resignation. “The panel chair has 
voluntarily elected to step down from the panel effective July 5, 2013,” Flynn revealed. 

The apparent disconnect in this story is that Krewski was brought down for not revealing a C$131,000 
contract with a government agency at the same time he may or may not have disclosed that he had —
directly or indirectly— received C$2 million or more directly from the mobile phone industry over the last 
15 years. When asked about this, Clegg replied that the whole RSC process is “shrouded with secrecy” 
and that the solution should be full disclosure by all panel members. 

Now that Krewski has resigned, we may never know what was on the CoI statement that he submitted to 
the RSC. As for the CoIs of the other panelists, they were supposed to have been published with the final 
report, as Flynn had assured Clegg. But they weren’t. This was due to an “oversight,” Russel MacDonald, 
an RSC officer on expert panels, told Microwave News. MacDonald said that this information was in the 
process of being assembled and would be made “publicly available as soon as possible.” 

 



 

Page | 7  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

Consensus Against Precautionary Policies 

For most of last summer, the RF panel was without a chairman, as well as two of its other seven 
members who had quietly stepped down after Krewski left: Louise Lemyre, an associate of Krewski’s who 
holds a McLaughlin chair at the university’s Institute of Population Health, and Brian Christie of the 
University of Victoria. On September 18

th
, the RSC announced that Paul Demers,

2
 an epidemiologist at 

the University of Toronto, had taken over as chairman. Two replacement panel members were also 
named: Bryan Kolb of the University of Lethbridge and Anne-Marie Nicol of Simon Fraser University. 

The panel moved quickly and, by the end of January, a draft of their report had reached the seven peer 
reviewers selected by the society. The final 163-page report was delivered to Health Canada at the end of 
March, and, on April 1

st
, was made available to the general public. 

In an extended interview, Demers said the report should be considered his own rather than Krewski’s. “It 
was pretty much on hold after Krewski resigned,” he said, “There was no draft when I came; the work was 
still at an early stage.” 

The RF exposure limits, proposed by Health Canada in SC6, and endorsed by the RSC panel, are similar 
to those adopted by ICNIRP some years ago —both are based on avoiding body heating. According to 
the report (p.14), “no new [RF] adverse health effects have been established [since 2009],” the last time 
SC6 had been reviewed. 

The panel refers to SC6 standards as “science-based” limits which should not be undermined by 
“additional precautionary measures,” because, as Mike Repacholi’s EMF project at the WHO has warned, 
they might “undermine the credibility of the science and the exposure limits.” 

Demers commented that there was a diversity of opinion on the panel about whether there were enough 
data to do or say more about precaution. “We were focused on numerical limits,” he said, “and the 
consensus was not to suggest precautionary policies,” such as those in Europe that limit the use of 
phones by children. 

The panel and Health Canada were in general agreement. In a fact sheet posted on its Web site in mid-
February, the health agency stressed that, “There is no evidence that children and teenagers are at 
increased risk when [SC6] limits are respected.” The timing of this post, February 20

th
, titled “Busting 

Myths on Safety Code 6,” seems peculiar: Health Canada was making a public statement on SC6 weeks 
before it received the RSC’s report, a review that it had itself commissioned. One inference is that Health 
Canada was so confident of what the RSC would recommend that James McNamee and others at the 
agency saw no reason to wait for the final report. 

RSC RF Panel on Cancer Risks 

On the hot-button issue of cancer risk, here is the conclusion of Demers’s panel: 

“The authoritative reviews considered by the Panel find that a causal association 
between cancer and exposure to RF energy is possible (based on the IARC definition 



 

Page | 8  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

for Group 2B). This Panel agrees with that assessment. The present review also 
considered numerous studies that appeared after these authoritative reviews were 
completed. None of the newer studies materially affect the conclusions of the 
authoritative reviews. However, a weight-of-evidence evaluation shows that the current 
evidence for a causal association between cancer and exposure to RF energy is weak. 
The epidemiological evidence is largely limited to a weak association of prolonged 
mobile phone use with increased incidence of glioma and acoustic neuroma. The 
epidemiological associations are not strong and the various studies are inconsistent 
with each other.” [p.81, emphasis added] 

The text that follows “however” —in which the association between cancer and exposure to RF energy is 
described as “weak” and “inconsistent”— appears to contradict, or at least undermine, the IARC 2B 
designation. Not so, said Demers. He stressed that he agreed with IARC’s evaluation, as did the panel. 
As for the second part of the panel’s conclusion: Demers said that that he considered the phrase “weak” 
evidence to be consistent with “limited” evidence, the criterion used by IARC to designate a 2B 
carcinogen. 

Who wrote that sentence that calls the evidence weak? Demers said that he could not recall. He was not 
aware that virtually the same sentence, word for word, appears in the abstract of another review 
published nine years earlier, long before Interphone and IARC, in the International Journal of Radiation 
Biology. Here’s the wording from 2005: “Overall, a weight-of-evidence evaluation shows that the current 
evidence for a causal association between cancer and exposure to RF energy is weak and 
unconvincing.”

3
 

That review, now close to a decade old, was the one written by John Moulder, Ken Foster, and 
James McNamee.

4
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Page | 9  

http://www.microwavenews.com/news-center/rsc-sc6 

 

RSC Releases Statement on CoIs 

Today, the RSC posted an “Overview of Conflict of Interest Disclosures from Panelists” —those who 
served on the SC6 report. None of the panelists is cited by name. Here is the complete text of the 
release: 

“The panel consisted of eight members, two of which have received research or 
consulting funds from industry associations having links to commercial interests in the 
wireless sector. Three panellists had been involved in carrying out and publishing 
primary research exploring low level (below SC6 limits) effects of radiofrequency 
exposures on biological systems. Two of those individuals did not see biological effects 
in the course of their work while the third panellist did observe biological effects in 
some, but not all of the studies. Interviews with the panellists revealed that none felt 
that there was overwhelming evidence for or against low level (below SC6 limits) 
effects on biological systems or human health, and all were open to the potential of 
such effects existing. 

“Four declared that over the past 20 years, they had been involved on other panels or 
as an author of report(s) exploring electromagnetic fields, health impacts and safety 
regulation. Two declared government service in the field of cancer research and 
epidemiology. 

“None of the panelists knowingly had direct financial interests or investments in 
companies involved in the wireless industries although many acknowledged that they 
did not know the details of their investment portfolios.” 

1. In many ways, the 1999 Panel Report was more progressive than the new one. Here’s what the RF 
panel said about non-thermal effects 15 years ago: “There are documented biological effects of RF fields 
even at low, non-thermal exposure levels, below Safety Code 6 exposure limits. These biological effects 
include alterations in the activity of the enzyme ornithine decarboxylase (ODC), in calcium regulation, and 
in the permeability of the blood-brain barrier … Some of these biological effects brought about by non-
thermal exposure levels of RF could potentially be associated with adverse health effects” (p.3). 

2. Early in his career, Paul Demers worked on a study that linked occupational exposures to EMFs and 
male breast cancer. The results were published in the August 15, 1991, issue of the American Journal of 
Epidemiology  (see MWN, J/A90, p.1 and S/O91, p.3). 

3. This same 2005 sentence, together with a couple of others from the same abstract, was also quoted by 
Siddhartha Mukherjee, who attributed it only to “a panel of experts.” He cited the text to support his view 
that cell phones pose no danger of brain cancer in a New York Times Magazine story published three 
years ago (see our comment, “Siddhartha Mukherjee’s Questionable Sources.”) Now, as we prepare to 
post this story on the RSC, the Indian Express has reported that Mukherjee is calling for IARC to remove 
RF radiation from its list of 2B carcinogens. He was speaking at an event co-sponsored by COAI, an 
Indian cell phone industry trade association. An April 21 press release issued by COAI begins with a 
quotation from Mukherjee: “Linking Cancer with Cell Phones Is ‘Crying Wolf’.” 

4. There was also a fourth coauthor: Linda Erdreich of Exponent, the corporate defense consulting firm. 


